Hittan = erkölcstan ?

 2013.04.02. 22:05

Napjainkban úgy néz ki bevezetésre fog kerülni az iskolákban a hittan, vagy az erkölcstan az általános és középiskolai oktatásban. Úgy néz ki a Hofmannrózsás forradalom győzedelmeskedik és a KDNP a két évtizede hőn áhított reformját érvényesíteni tudja az ország oktatási rendszerében.

Hogy ennek bevezetése mennyire jó, vagy rossz az egyéni megítélés kérdése. A lányom egyházi általános iskolába járt, rosszat hittanórán nem szedett magába és egy tízmilliós bibliai témájú kérdésre hatodikos korában úgy vágta ki a válasz Vágó István Friderikusz által örökre leamortizált játékában, hogy a telefonos segítségnek potenciálisan megkért – volt III/III-as – püspök sem tudott volna gyorsabban reagálni adott szituációban.

Gimnáziumban etika tanárként persze kifogott egy olyan bölcsészt, aki nem tudja elviselni, ha egy fiatal napjaink követelményeinek megfelelően nem humán, hanem reálszakon kíván továbbtanulni, így etika órán a „bárcsak fordulna árokba a mentő mikor haldokló anyádért megy” szlogen rendszeres ismételgetésével próbálja az orvosi és műszaki egyetemre készülő fiatalok morális érzékét javítani az adott megye egyik „legjobb” középiskolájában.

Hogy ezzel mire akarok kilyukadni? Csak arra, hogy a hirtelen jött szabályozás nélküli világban, úgy néz ki, bárki lehet szent életű moráltudós. Hasonló a helyzet, mint az ötvenes években, amikor is az orosz nyelv kényszeres bevezetését követően Bukovics bácsiból is ruszkitanárt képeztek, csak azért, mert 4-5 generációval korábbi ősei meglehetősen jól beszéltek valamilyen szláv nyelven.

Nem pedagógiai program szerinti, hanem önkéntes hitoktatókból is akad bőven különösen óvodai szinten, ahol, aztán végképp semmi kontrollja az etika – papíron nem is létező – oktatásának. Itt bárki be kerülhet a rendszerbe, még talán Magda Marinkó sincs kizárva ez alól, bár az ő esetében a személyes részvételnek némi akadálya van.

Hogy ezt miért mondtam el? Csak azért mert egyik keleti megyénk kisvárosában érdekes csepűrágók jelentek meg a nagyhéten. Valamilyen kisebb egyház képviselői játszották el a óvodás korú gyermekeknek a húsvéti történetet meglehetősen dramatizált módon. Az előadásuk fő részét egy sejtelmes árnybábjáték képezte, mely a teljes nagyheti történetet elmesélte egy tüdőbajosan rekedt vénasszony CD-re hörgött előadásában. Ezt egy – meglátásom szerint folyamatos elmeorvosi kezelés alatt álló – zeneszerző félelmetesen disszonáns hangzású zenéje festette alá. A mesélő vénasszony természetesen nem felejtette el közölni a gyerekekkel, hogy a tojásokat és az ajándékot nem a nyuszi hozza, hanem a bűnben élő szüleitek, akik által ti is bűnben fogantatok (korai szexuális fejlesztés), így szegény Jézus bácsinak azért kellett szögekkel átütni a kezeit és lábait sok órás kínokat átszenvedve (melyet realisztikus részletekkel cifrázott), mert ti egy rohadék bűnös férgek vagytok anyátokkal és apátokkal együtt. Ami persze a keresztény felfogás szerint így is van, de talán a 21. század elején ezt nem kellene egy szekularizálódott társadalom óvodájában ilyen stílusban előadni.

Hogy ennek az előadásnak mi lett a vége? A gyermekek egy része sírva menekült ki a csoportszobából, mások mind a mai napig rémálmokkal küzdenek. A szülők nem tudják elmagyarázni a 3-6 éves gyerekeknek a húsvét történetét, mert ki az a kicsi aki ezen elvont fogalmakat meg tudná érteni. A szülők között – joggal – óriási a felháborodás. Persze ez a bagázs jövőre nem lesz beengedve az óvodába. De mi a garancia arra, hogy egy másik csapat nem fog a következő évben egy még szörnyűbb – Mel Gibson-os – interpretációt előadni. Hiszen egyenlőre kontroll nulla, szakfelügyelet nulla, fenntartói ellenőrzés nulla. Majd talán csak azt fogják a szülők megtudni, hogy a dajkanénit 3-4 sisakba öltözött bácsi odaszögelte az udvari platánfához? Valahogy nem jól van ez így. Néha úgy érzem a lekvár teszi el a nagymamát!

Címkék: húsvét szülő óvoda nagyhét hittan baptista óvodai nevelés morális kereszthalál erkölcstan

A bejegyzés trackback címe:

https://szajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr815189753

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hit- és erkölcsoktatás kezdeti ceremóniája 2013.04.04. 11:13:55

Sátán létezését valóságosnak elfogadók ne tanitsanak semmit sem. Inkább gyógyuljanak ki a rögeszméikből, mint mást is megfertőzzenek vele.

Trackback: Kormány erkölcstana 2013.04.04. 11:13:32

ErkölcsTan: F.MPSZ-KDMP kormány erkölcstana: Ne csalj! Ne lopj! Ne hazudj! Mert a Kormány nem tűri a konkurenciát. 

Trackback: Vallás nélkül az ember 2013.04.04. 11:13:01

Erkölcstan és etika: Az ember vallás nélkül olyan, mint egy hal bicikli nélkül.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.04.04. 09:54:51

@Morrancs: xd

lol...
pontosan leírnád, mi az, amit terjesztek, és hazugság?
cáfolnád valamelyik állításomat, vagy erre képtelen vagy, csak mocskolódni tudsz, ahogy a többi libbant

Sadist 2013.04.04. 10:09:11

@wmiki: Anyád vallási okokból nem preferálta az orális szexet?

Reszelő Aladár 2013.04.04. 10:11:21

A ki bűnös ki nem bűnös vonulatot kár lenne feszegetni. A meglehetősen világias televízióban is kitalálták már a korhatár karikát, nem véletlenül. Bármit el lehet mesélni kisgyerek és 18+ kompatibilisen is.
Nem értem, hogy bárki külsős mit keres az óvodában, mit keres a gyerekek mellett, és föként mit mesél? Az óvoda vezetője minek van?

Fejesrob 2013.04.04. 10:12:45

Mondjuk, egy DVD-t, vagy Youtube linket nem ártott volna bekérni.

Nemcsak liberális szemét van, hanem keresztény is, sokszor ugyanazoktól.

Reszelő Aladár 2013.04.04. 10:25:04

@regress: a nevelés valóban a szülő feladata. Te bizonyára példásan teszed.
Az erkölcstant a TV előtt nevelkedőknek találják ki, akik bármilyen példkép nélkül nőnek fel. Ha ettől kevesebb bünöző, prostituált, megélhetési politikus, adócsaló és hasonló nő fel akkor má megérte.
Ha majd az öreg nénit átsegíti az úton a terepjárós, és nem elsodorja, akkor majd gondolj erre.
Nézz körül a világban, miért azok a társadalmak vadulnak el, ahol a leggyengébb a szabályzás? És miért élhetőek azok, ahol szigorúbbak? Itt nincs szó politikáról...

Kacsura 2013.04.04. 10:26:26

@wmiki: mondd, nem mond, hanem mondd, különben értelmetlen a mondatod.
(Különben is.)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.04.04. 10:32:30

kedves szerző, mit gondolsz ki fog tiltakozni helyetted? ki fogja felemelni a hangját helyetted? ki fog kimenni tüntetni az utcára helyetted? ki fog tiltakozni a gyerekek elcseszett nevelési kíséletei ellen helyetted?

mit remélsz? kiben bízol? szerinted kinek a dolga lenne ez?

Mérges 1234 2013.04.04. 10:32:49

A vallást tényleg csak 14-18 ves kor után sabadna nymatni a népeknek, csakhát akkor már kevésbé fogékonyak.

Tavaly láttam a Dunatévén egy vallási műsort, amelyben 3-4 éves gyerekeknek beszéltek az első áldozásról, meg krisztus testét magunkhoz veszük, ilyesmi.

Nem a keresténységgel van bajom, hanem a módszerrel, zavarkeltő, furcsa.

Azért, aki nem hülye az látja, hogy ebben a formában ez gáz, és komoly sérülést okoz a gyereknek.

Ugyanakkor én is jártam gyerekként hitanra, ahol egészen más volt a stils, Jézus életéről példabeszédeiről volt szó, és úgy emlékszem még élveztem is.

De ez nem klaszikus katolikus megközelítés volt, az nem nagyon élvezhető......

Mérges 1234 2013.04.04. 10:41:00

@wmiki:

Kedves Miki!

Ha elolvasod akkor láthaod, hogy a szerzőnek nem a hittannal, vagy az erkölcstannal van baja, hanem az oktatás módjával.

De ez a Fidesz egsz tevékenységére igaz, legtöbbször az irány jó, de a megvalósítás miatt kontraproduktívvá válik a dolog, és a végéna jó elkézelés is ártalmas lesz.

Ha figyelnél, gondolkodnál látnád ezt, jobb lenne mindekinek, tán még a Fidesznek is. Nem vakon kell bologatni, hanem objektíven kritizálni.

Az erköcstan bevezetésével én maximiálisan egetértek, a hitannal sem lenne gond, de azt szerintem középiskola előtt nem szabadna erőltetni.

horgi1 2013.04.04. 10:48:56

@bratya: Megértettük a cikkből első olvasására, hogy mi a problémád és részemről egyetértek veled. Ez a nagy rohanás,a felszínes megoldások következménye. Attól, hogy törvényt alkotok még nem fognak rendben menni a dolgok! Sem a személyi sem a tárgyi feltételek nem biztosítottak a minőségi oktatáshoz. Legyen az erkölcstan, hittan,matemetika vagy bármi egyéb. Megfordították a sorrendet,először a hátteret, a feltételeket kellett volna kimunkálni,utána jöhetne az átfogó törvény. Pedagógustól ez elfogadhatatlan megoldás. Nekem sem a hittan,erkölcstan oktatással van a bajom, hanem a minősíthetetlen kivitelezéssel.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.04.04. 10:55:11

Én úgy gondolom, hogy pl. a keresztény tanítások nagy része szerint élek. Vallom azt, hogy ne ártsunk az embertársainknak, ne lopjunk, ne öljünk meg senkit, tiszteljük egymást stb. De érdekes módon ehhez nem kell azt hinnem, hogy egy szakállas fickó ül egy felhőn, meg hogy azért kellene rendes embernek lennem, mert különben halálom után egy vörös fickó vasvillával fog szurkálni. Akinek ez kell hozzá, lelke rajta, ha valakinek az nyújt vigaszt a bajban, hogy hiszi hogy fent vigyáznak rá, akkor hajrá. De hogy az államnak meg, politikai pártoknak ehhez mi köze, azt nem értem. Legyen Erkölcsös Néppárt, meg hirdessék ezt, de felhős-szakállas bácsi 2013-ban felnőtt emberek szájából hát, öhöm kicsit gyerekesen hangzik.
Felőlem a jedikben meg középföldében is hihet bárki, meg élhet úgy hogy „mit Tenne most Kirk kapitány”, csak törvényeket meg rendeleteket ne erre alapozzunk, meg ne tegyünk úgy, mintha ez lenne a valóság, köszönöm!

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.04.04. 10:56:42

Ja, gyerekként néztem a Repülő ház című gyerekkompatibilis bibliamesét, az tetszett. Meg a Quo Vadis az egyik kedvenc könyvem.

traktoroslány 2013.04.04. 11:06:10

@kovi1970: Arra, hogy hogyan osszák meg kulturáltan a véleményüket az emberek nem a "kulturált véleménymegosztás" tantárgy keretén belül lehetne megtanítani őket. Ezt kellene tanítani minden órán minden tantárgy mellett minden tanárnak és szülőnek egyszerűen példamutatással. Valamint ezt kellene mutatnia országunk "nagyjainak", vezetőinek. Nem azt kellene hallgatnunk, hogy melyik párt tud viccesebben és arrogánsabban beszólni a másiknak. Ettől lennének a fiatalok megértőek és véleménymegosztók meg minden. Nem valami hülye kioktatástól.

KopaszMercis 2013.04.04. 11:09:16

Mikorra jut el az emberiseg, hogy ezt a judeokereszteny okorseget kezelje annak, ami valojaban...

Egy sor ideje mult ember alkotta intezmenyesitett babonanak...

Kara.kán 2013.04.04. 11:10:24

@Reszelő Aladár: igazad van,ebbe nem is szabad belekeverni a politikát.de szerintem az önbecsapás,hogy majd minden rendben lesz mert kötelezővé tettük. közben akik ezt a döntést meghozták,nagy ívben szarnak az erkölcsre

indapass90210 2013.04.04. 11:12:37

@wmiki: Szia Miki! Milyen idő van Tapolcán?

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2013.04.04. 11:15:17

@kovi1970:
Pontosan:

A Szórakoztató Képes Erkölcstan és etikaoktatás blog célja, hogy játékos, szórakoztató és könnyed stílusban vigye át azt az általános emberi erkölcsi tudást, amit máshol vagy egyáltalán nem is tanítanak, vagy ha egy részét igen, akkor az magolni kell, felelni és akár vizsgázni is belőle. Mi a Magyar Erkölcsös Emberek Országos Köre nem értünk egyet az erkölcs erőltetett és torz átadási formáival. Szerintünk eleve nem is erkölcs az, ami parancs és kötelezőszerűen van megfogalmazva, hiszen annak önmagától kell érvényesülnie.

erkolcstan.blog.hu/

traktoroslány 2013.04.04. 11:15:27

@Reszelő Aladár: "Az erkölcstant a TV előtt nevelkedőknek találják ki, akik bármilyen példkép nélkül nőnek fel. Ha ettől kevesebb bünöző, prostituált, megélhetési politikus, adócsaló és hasonló nő fel akkor má megérte.
Ha majd az öreg nénit átsegíti az úton a terepjárós, és nem elsodorja, akkor majd gondolj erre."

Jónak tényleg jó lenne, ha így lenne, de nem lesz így. Nevelni példamutatással lehet és nem heti 1 példabeszéddel. Ha a gyerek mást lát maga körül otthon, utcán, TV-ben, iskolában, akkor semmit nem ér az egész.

És nagyon elegem van már abból, hogy valami szent cél érdekében, amivel nem is lehet vitatkozni, alkalmaznak valami teljesen alkalmatlan eszközt, és mondogatják, hogy de hát legalább tesznek valamit. Nem, nem tesznek semmit az ég világon. Ha nem érnek el eredményt, akkor semmit sem csináltak.

2013.04.04. 11:15:42

@Yooha: ezt a kommentet elteszem emlékbe, annyira telibe:) Kösz!

Kara.kán 2013.04.04. 11:17:36

@wmiki: te hülyegyerek,neked mindenről a fidesz jut eszedbe?hogy jön ide,ehhez az íráshoz?

Stefánia vagdalt 2013.04.04. 11:24:34

- Következő! Kereszthalál?
- Igen.
- Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. Következő! Kereszthalál?
- Igen.
- Jó. Kimész az ajtón, balra fordulsz, fogsz egy keresztet. Következő! Kereszthalál?
- Ó nem. Szabadláb.
- Mi? – képedt el a katona.
- Engem elengedtek – magyarázta a fogoly. – Azt mondták, nem csináltam semmit, szabadon élhetek valahol egy kis szigeten.
- Huú! – örült a tisztecske. – Az nagyon jópofa dolog. Hát akkor eredj!
- Nem – nevetett rá a rab. – Én csak ugrattalak. Valójában kereszthalál.
- Ó, már értem! Nagyszerű! Nagyon jó, nagyon jó! Hát, kimész az ajtón...
- Igen tudom. Ki az ajtón, balra fordulok, fogok egy keresztet.
- Nagyon jó – helyeselt a légionárius -, kösz’ szépen. Kereszthalál? – fordult a következőhöz.

Zabaalint (törölt) 2013.04.04. 12:10:14

@Cubase:
Szerintem nem érdemes abba belemenni, hogy mit is tanít a Biblia, mert 1000 teológus 1000 félét mond. Ugyanakkor a kiindulópont bizonytalan irracionális, innentől kezdve az egész ezen a bizonytalan ponton múlik, amit hitnek nevezünk.

Zabaalint (törölt) 2013.04.04. 12:13:02

@Reszelő Aladár:
"Nézz körül a világban, miért azok a társadalmak vadulnak el, ahol a leggyengébb a szabályzás?"

Marhaság. Lásd pl. USA rendőrség és büntetési tételek, valamint a bűnözés összefüggéseit.

Amikor hiteltelen politikusok akarják álszent lózungokkal etetni a következő generációt erkölcstan címen, akkor sokkal valószínűbb, hogy abban a generációban jóval több bűnöző lesz. Az erkölcs nem szigor kérdése.

regress 2013.04.04. 12:13:56

@vilagnezet.blog.hu: na most róbertgida egész nap nosztalgiázni fog

Makkasz 2013.04.04. 12:14:14

@horgi1:
Erkölcstan. Micsoda baromság. Nevelés, az ad tartást, értékrendet, nem az erkölcstan. Ha elmondják biológián a delfin genomját, tudsz delfin lenni?
Ugyanmár.

Zabaalint (törölt) 2013.04.04. 12:15:06

@Mérges 1234:
Nekem tanítottak hittant kicsi koromban, egy ideig hittem is benne, a pechjük az volt, hogy közben a másik érdeklődési köröm a csillagászat volt, és akkoriban még nem ismertem Aqvuinói Szent Tamás elvét, amely szerint a teológiát és a természettudományt válasszuk szét...

Makkasz 2013.04.04. 12:17:57

@Kara.kán: Miért gondolt a fideszre?
Lehet hogy ők vezetik be kötelező hittan vagy erkölcstant? A kötelező óvodát? Az ő Rózsájuk verte szét az oktatást? Mert KDNP-vel együtt ráeröltetik hitüket a társadalomra? Mert az a jó és erkölcsös amit ők annak gondolnak? Mert a főbirka liberális jobboldaliból szenteskedő despotává vált?

Valami ilyesmi miatt juthatott a fidesz az eszébe, egy alapvetően elhibázott óvodavezetői dönts kapcsán (meg kellett volna néznie az előadást először).

kerceruca 2013.04.04. 12:18:45

A fiam szeptemberben kezdi az általánost.
Az iskolában a fejetlen kapdosás, halvány gőzük sincs az alapvető dolgokról sem (hány osztály, milyen órák, hány nyelvóra, milyen tankönyv....)
A hittant nem tudják megoldani (ugye senki nem gondolta komolyan, hogy majd minden kis nyomi iskolához kimennek egy-egy maroknyi gyerekhez a sokféle felekezetek...), a hittanosok az erkölcstanon ülnek majd (ez a tanítónénire rálőcsölve, mindenféle tanfolyam, vagy továbbképzés, tanterv, bármi nélkül...a szomszéd osztály leendő tanára speciel alkoholista, biztos élethűen és rendkívül hitelesen fog a jó erkölcsre nevelni), és szerezhetnek papírt, hogy valahol, valakinél (???) lehúztak X órát hittan címén...
Elmondaná valaki, hogy "erkölcsöt" hogy a búbánatba lehet könyvből tanítani??
Majd a zebrán (és a nénin) áthajtó dzsippes gyerekének jól megmondják a tutit, és ő majd tutira nem is hajt át a nénin, mert a tanítónéni azt mondta?

Hála az égnek nálunk van annyi esze az igazgatónak, hogy ezt az erkölcsbaromságot ráhúzzák az eddigi jól kidolgozott és működő egészséges életmód+drog és egyéb prevenciós dolgok c. órára...

Ja és csak tudja mindenki, hogy emiatt az erkölcsizé miatt a kötött óraszám nem változik, így az iskolák kénytelenek kidobni más órákat. A környékbeli iskolákban nyelvórák, matematika és magyarórák estek áldozatul, főleg az ötödikeseknél...

De erkölcs az aztán lesz, vazze...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 12:18:45

A hittan önmagában pozitívum. Azonban félő, hogy kontraproduktív lesz és paródia szintű. Egyszerűen nincs elég ember az oktatáshoz, így valószínűleg jószándékú dilettánsok fogják felvállalni a feladatot, aminek beláthatatlan következményei lesznek. Félő, hogy a hittan ebben a formában az ateizmust fogja erősíteni.

Zabaalint (törölt) 2013.04.04. 12:19:17

@Yooha:
Repülő ház? Az nem az, amelyikben mindig azt mondja a legkisebb gyerek, hogy "Várjátok meg a kis Dugót!"? Azt én is néztem kicsi gyerekkoromban. Quo Vadis-t viszont csak nemrég olvastam, és nagyon jó regény, csak az a baj, közben azért eszembe jutott, hogy a mai egyház mennyire nem azokon az elveken alapszik, amik lehet hogy valójában az őskereszténység idején sem léteztek, csak utólag idealizálják az ilyen könyvekben. Ha olyan lenne ma a kereszténység, mint a Quo Vadis-ban, akkor én biztosan gyakorolnám a vallásom.

Mérges 1234 2013.04.04. 12:35:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

De hittanál is, ki határozza meg, hogy mely hitet tanulja a nebuló?????

Fakultatívra tenném felső tagozattol, akit érdekel megy, kötelezően azért ez fura. Nem lehet kötelezően hinni, vallás szabadság van.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 12:52:10

@Zabaalint:

Nem tudom melyik egyházra gondolsz, de az apostoli elveken álló egyházak ma ugyanazt vallják, mint az I. században.

Mérges 1234 2013.04.04. 12:56:44

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

OK, de hát nem lehet egy kis faluban 10 különöző hittanórát tartani.

Szerintem ez tényleg fakultaív kellene legyen, az erkölcstan az teljesen rendben van, de a hithez az álamnak nem sok köze, a szülő dolga ez.

Fakultatív modón rendben lenne a dolog, de kötelezően???

Szerinted mi köze ehhez az álamnak, illetve miért jó a társadalomnak, ha a gyerköcök hittant tanulnak????

Dr.Bio74 2013.04.04. 13:00:44

Ezt a szöveget. Tudom a tartalma után nem kellene, de az előadás mód miatt jól szórakoztam, köszi.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2013.04.04. 13:07:34

@Zabaalint:
Ez az
b.vimeocdn.com/ts/349/273/34927330_640.jpg
És minden epizódban elidőutaztak az aktuális bibliai eseményhez.

Zabaalint (törölt) 2013.04.04. 13:07:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Nem is azzal van a baj, hogy elméletben mit vallanak, hanem hogy a gyakorlatban mit cselekszenek.

@Mérges 1234:
"OK, de hát nem lehet egy kis faluban 10 különöző hittanórát tartani."

Pontosan emiatt történik meg kisvárosokban gyakran, hogy a katolikus egyházhoz került iskolákban a protestáns gyerekeknek is katolikus hittant kell tanulniuk, és közben elviselniük bizonyos magukat túl komolyan vevő hitoktatók szívatását.

Zabaalint (törölt) 2013.04.04. 13:08:39

@Yooha:
Ja, közben rákerestem, én is ezt láttam. Meg akarták menteni Jézust a kereszthaláltól, de ő nem engedte.

2013.04.04. 13:09:33

sajátos, hogy a rendszerváltás utáni legerkölcstelenebb kormány vezeti be az erkölcsoktatást

Gest anyó férje 2013.04.04. 13:10:29

Ez azt jelenti hogy kötelező Holokauszt oktatás se lesz a gyerekeknek? Hallatlan kérem

bratya 2013.04.04. 13:12:21

@Mérges 1234: Te fogalmaztad meg azt amit én talán kevésbbé interpretálhatóbban tettem meg. Köszönöm!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 13:17:30

@Mérges 1234:

Ez álprobléma. Hiába van több tucatnyi vallás az országbam, sőt több száz is, a hívők 99,9 %-a ezek közül kb. 10-15-höz tartozik, sőt 99 % valójában alig párhoz.

Nyilván nem lehet megoldani, hogy a 200-tagú Mókus Egyház egy darab tagja Balatonköcsögön hittant tanuljon.

Mérges 1234 2013.04.04. 13:26:58

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Nem áll porbléma ez, mert ha mondjuk muzulmán lennék, akkor nem tudnáőm a gyermekem hittanra járatni, de nagyobb baj, hogy ezzel rögötön ki is közösitik.

Én a lányokm valószínű nem akarom majd hittanra járatni, de emiatt lehet hátrányos megkülönbeztetés éri majd, míg ha nem köteleő a hittan, csak fakultatív, akkor talán kevésbé éri hátrányos megkülönböztetés.

Amúgy felső tagozatban ez nem gond, de a kicsi gyerekek nem tudnak kiállni maguk miatt.

_wood_ 2013.04.04. 13:29:52

messze van a gyerek még a közoktatástól, de nem leszek boldog, ha fizika óra után kötelező jelleggel egy szektás szubhumán arról győzködi majd a gyerekemet, hogy amit az előző órán hallott, az hülyeség és a világot egy szakállas szadista szarta unalmában (vagy bármely egyéb tetszőleges vallásos vérhülyeséget tényként "tanít" erre fogékony gyerekeknek). ha nincs más megoldás, fontolóra veszem, hogy magántanuló legyen.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 13:32:18

@Mérges 1234:

Megy a hittan alternatívájára és kész.

A II. vh. előtt kötelező volt a hittan, s ha valakine tudtak saját hittant biztosítani, felmentették alóla. Irodalmi művekben is lehet ezt látni. Pl. Légy jó mindhalálig - ott, ugye, egy debreceni református kollégiumban játszódik a történet. De van az osztályban egy zsidó és egy katolikus gyerek, ők egyszerűen nem járnak a református hittanra, fel vannak mentve.

Mérges 1234 2013.04.04. 13:35:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Jó, jó csak emiatt ne érjen senkit hátrányos megkülönböztetés.

Arra viszont nem válaszoltál, hogy mi köze az álamnak a hitan oktatáshoz?????

remixer 2013.04.04. 14:01:25

Kedves gyerekek. Egy nap majd megtudjátok az igazságot a Mikulásról. Akkor majd jusson eszetekbe Jézus is.

Ez a Nevem 2013.04.04. 14:03:33

A hittannak a templomban a helye, nem pedig az iskolába. Aki hittanra akarta tanítani a gyerekét, annak eddig is meg volt rá a lehetősége.

Ez a Nevem 2013.04.04. 14:04:51

Bocs kimaradt 1 betű javítás iskolában.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 14:10:03

@Mérges 1234:

A kérdés vitatható valóban, ezt elismerem. A hittan mellett elsősorban az szól, hogy így a gyerek külön teher nélkül tanulhat hittant, míg ellenkező esetben különórára kellene mennie.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 14:10:48

@_wood_:

Nincs semmilyen ellentét hittan és fizika között.

_wood_ 2013.04.04. 14:25:49

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: hmmm...
univerzum kora, eredete, működése, felépítése, oka, célja, valamint prognózis?
hogy az alapoknál kezdjük...

nu pagagyí 2013.04.04. 14:27:23

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Jobb lenne mindenki számára hasznosat tanulni hittan helyett, mondjuk nyelvet, zenét, olyasmit ami nem osztja meg az embereket.

A hittan egyházi iskolába való, van éppen elég, azt is közpénzből tartjuk el. Ha ragaszkodsz az állami iskolához, hát járasd bátran különórára, ha fontosnak érzed.

regress 2013.04.04. 14:27:37

egy pár "magyar tálib"miatt,vissza a múltba? 2013.

bratya 2013.04.04. 14:32:44

@Cubase: Köszönöm! Az eset valóban megtörtént, valóban így történt.

nu pagagyí 2013.04.04. 14:35:02

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Azért mert a háború előtt volt hittan az általános iskolákban egyáltalán nem indokolja, hogy most is legyen. Főleg, ha az eredményét is látjuk, milyen kiválóan pallérozta a hittan az erkölcsöt: lásd a szovjetek elleni rablóháborút, a zsidók kiírtását, a nyilasok magasfokú humanizmusát. Azt hiszem, ebből inkább nem kérnék.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 14:36:43

@_wood_:

Ez egy népszerű tévedés azoknál, akik nem ismerik a keresztény tanítást.

A kereszténység NEM foglalkozik természettudományso kérdésekkel. Az Univerzum kora, felépítése, stb, nem tratozik a kereszténység érdeklődési körébe.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 14:38:50

@nu pagagyí:

Egyébkét ez eddig is iskolafüggő volt. A nagyobbik fiam járt hittanra budapesti ÁLLAMI iskolában 2003-2007 között - egyszerűen az Egyház megállapodott az iskolaigazgatóval és volt heti 1 óra. Nem volt kötelező látogatni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 14:39:47

@nu pagagyí:

"kiválóan pallérozta a hittan az erkölcsöt: lásd a szovjetek elleni rablóháborút, a zsidók kiírtását, a nyilasok magasfokú humanizmusát"

Na, ez hívják demagógiának.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 14:40:33

A matek, a magyar és a töri tanár is lehet ostoba, vagy lehet akár, korrekt jó pedagógus.

A kérdés az, hogy kell-e a diákoknak kicsit etikusabbnak lenni attól, hogy kiröhögjék, leköpjék, megverjék büntetlenül a tanárt, hogy a szülői segítséggel együtt verjék rommá az 50 éves pedagógust, mert 1-est adott.

Azt a pedagógust akitől a liberalizmus hívei a legelemibb eszközöket is elvették, oktatáspedagógiai szempontból, a nevelés tekintetében.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 14:42:23

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

A keresztény egyház ugyan nem foglalkozik sokat természettudományi kérdésekkel, de a legnagyobb természettudósaink 80%-a keresztény volt.

nu pagagyí 2013.04.04. 14:46:01

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: A kereszténység annyira nem foglalkozik a természettudománnyal, hogy annak képviselőit még máglyára is vetette.
Másrészt, ha az ótestamentumot a kereszténység részének tekinted, láthatod, hogy valami naív elképzelése azért van a keresztényeknek az univerzum születéséről.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 14:46:59

Alapvető tévedések pl Galileiről:

hu.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei

Fontos megjegyezni, hogy Galileit nem zárták börtönbe, nem fenyegették kínzásokkal. Nem közösítették ki az egyházból és nem zárták ki a Medici Akadémiából. Másnap elengedték vatikáni luxuslakosztályából, és átvitték a Medici-villába. Egy nappal később megkezdte büntetése letöltését - először barátja és tanítványa, Ascanio Piccolomini sienai érsek püspöki palotájában Siená-ban, mivel Firenzében éppen kitört a pestis. 1633. december 1-jén Galilei visszatért otthonába - a Firenze melletti Arcetriben lévő professzori luxuskúriájába, ahol az elkövetkezendő kilenc évben békében élt és dolgozott, gazdagon ellátva a Mediciektől kapott havi nyugdíjjal és az éves vatikáni járadékkal, melyet 1630-ban ígért oda neki VIII. Orbán pápa, és aminek folyósítását soha nem szüntették meg. 1636-ban megjelent fő műve, a majdani newtoni rendszer alapjait jelentő Discorsi e dimostrazioni matematiche intorno a due nuove scienze (Matematikai érvelések és bizonyítások az új tudomány…) címmel, mely a mechanikáról és az esési törvényekről szól. A mű a modern fizika alapművévé vált. Nem sokkal ezután Galilei megvakult. Az egyházzal megbékélve, a betegek szentségével megerősítve hunyt el 1642. január 8-án természetes halállal. Végső útjára a helyi plébános kísérte. Ünnepélyes temetéssel a firenzei Szent Kereszt templom kriptájában helyezték el koporsóját. Csak diákjai kísérlete vallott kudarcot: nem emelhettek neki díszes emlékművet, mivel a pápa ezt provokációnak találta.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 14:49:17

@nu pagagyí:

Nem igaz. Ez is egy népszerű tévhit. Soha senkit sem küldtek máglyára tudományos nézetek miatt.

nu pagagyí 2013.04.04. 14:50:29

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: Ha a legnagyobb természettudósaink tartanák a hittant azt még helyeselném is, bár valószínűleg ők nem abban hisznek, amiben Te.

_wood_ 2013.04.04. 14:50:57

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
kifejtenéd, hogy ezt hogy érted? csak hogy ne kelljen az unalomig ismételt példákkal jönnöm, mózes első könyvétől galileiig

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 14:50:58

@nu pagagyí:

"Másrészt, ha az ótestamentumot a kereszténység részének tekinted, láthatod, hogy valami naív elképzelése azért van a keresztényeknek az univerzum születéséről."

Nyilvánvaló, hogy aki írta az illető részt, saját kora alapján gondolt valamit erről, de ez nem vallási hittétel.

nu pagagyí 2013.04.04. 14:51:47

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Giordano Brunó? A pápa kért személyesen elnézést, sajnos mostanában, így szegény ember már nem sok hasznát vette.

nu pagagyí 2013.04.04. 14:54:15

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ez a baj a bibliával, saját koruk ismeretei alapján gondoltak valamit, aztán úgy maradt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 14:56:02

@_wood_:

Idemásolom egyik hitvédelmi cikkemet:

Defenzívában a kereszténység?

Gyakori – marxista gyökerű – ateista tévhit, hogy a vallás szerepe annak magyarázása, amit még nem tudunk, a vallás egyfajta valláspótló. Ezért a vallás folyamatosan szorul vissza, hiszen a tudomány egyre többet magyaráz meg a világból. A vallásra emiatt egyre kevesebb a szükség.

Természetesen a marxista magyarázat – ebben is – teljesen téves.

A vallás nem része a tudománynak, s nem foglalkozik tudományos kérdésekkel.

Mindig felmerül erre ellenérvként, hogy “dehát x éve a keresztények ezt és ezt mondták, pedig ma már tudományosan bizonyított, hogy ez nem így van”. Igen, ez igaz, de ennek nincs vallási kihatása. Lássuk miért!

A kereszténységben különbséget kell tenni 3 dolog között: dogma, kánon és álláspont.

A dogma az Istentől van, megváltoztathatatlan igazság.

A kánont az Egyház hozza létre, kötelező érvényű, be kell tartani, de nem örök igazság, hiszen változott és változhat.

S utoljára az álláspont vagy vélemény. Ez időben és térben változó, az elfogadása ajánlott, de nem több ennél. Vitatható is akár.

Az Egyház természettudományos kérdésekkel SOSEM foglalkozott dogma vagy kánon szintjén, ezek mindig az álláspont szinten voltak, ha egyáltalán voltak.

Pl. 500 éve – az akkori tudomány alapján – az volt a általános nézet, hogy a Föld a világ központja, 400 éve az, hogy a Nap a világ központja, 150 éve az, hogy a Nap egy csillag a Tejút egyik külső karjábanm, 50 éve meg az, hogy maga a Tejút is csak egy a sok galaxis között és nincs is közepe a világnak, mert állandóan tágul.

Valójában fentiek egyikét sem hirdeti/hirdette az Egyház, de nyilván minden korban felhasználta az aktuális tudományos ismereteket. Manapság pl. az ősrobbanáshoz szokás hasonlítani a teremtést, pedig lehet, hogy 50 év múlva az lesz a fizika álláspontja, hogy az ősrobbanás nem is a világ kezdete, hanem pl. egy világegyetem kiválása egy másikból. Ez esetben 50 év múlva az Egyház is az akkori általános nézeteket fogja felhasználni.

Mindez azonban mindig kiegészítés csupán. Az Egyház igazsága nem ezen dől el, ezek legfeljebb segítő módszerek a hittérítéshez, miközben maga a hit nem kapcsolódik egyáltalán ezekhez a kérdésekhez.

Pl. a teremtés kérdése. Az egyetlen, amit az Egyház hirdet: a világot Isten teremtette. Hogy ez tudományosan hogyan magyarázandó, az nem teológiai kérdés és tökéletesen érdektelen az Egyház szempontjából.

Minden korban az Egyház valójában éppen azt “hitte” tudományos kérdésekben, amit az akkori tudomány is. Sosem született egyházi döntés semmilyen tudományos kérdésről. Miért nem? Mert nem ez az Egyház dolga.

Na de, jön a felvetés, akkor miért harcolnak a régészet, az evolúció ellen a keresztények, miért hirdetik, hogy a Föld alig 6000 éves? A helyzet az, hogy ilyen nézeteket csak egyes keresztény fundamentalista újprotestás felekezetek hirdetnek, s az általuk használt teológia és ideogia teljesen idegen az apostoli eredetű keresztény hagyománnyal.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 14:57:01

@nu pagagyí:

Eretnek volt, vallási nézetei miatt ítélték halálra.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 14:58:02

@nu pagagyí:

A kereszténység alapja nem a Biblia, hanem Isten. A Bibliát mi (= az Egyház) írtuk, szerkesztettük.

ép testben ép lélek 2013.04.04. 14:59:44

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ja, így biztos jogos volt. Faszparaszt. Szopkodd csak Jázus faszát, de a többi embert hagyd ki belőle.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 15:03:06

@nu pagagyí:
Giordano Bruno pap volt.
Igaz az inkvizíció végezte ki, de nem a tudományos munkái miatt, hanem az eretneksége miatt.

Olyat mondj légyszi, akit a tudományos munkái miatt végzett ki az egyház !

hu.wikipedia.org/wiki/Giordano_Bruno

Bruno erősen vallásos családba született, édesapja zsoldoskatona volt. Az éles eszű fiút fiatalon, 1562/63-ban 17 évesen felvették a domonkos rendbe Nápolyban, ekkor vette fel az eredeti Filippo helyett a Giordano nevet. Nápolyban töltötte novíciátusát. 1572-ben, 24 évesen pappá szentelték. Amikor teológiai tanulmányai során kifejezte kétségeit a Szentháromság-tannal kapcsolatban, tiltott könyveket olvasott és nyíltan ariánus nézeteket vallott. 1575-ben teológiai doktorrá avatták.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 15:04:40

@ép testben ép lélek:

Az inkvizíció akkor keletkezett, és élte fénykorát, mikor az állam és egyház összefonódott Európában.

Ha teszem azt a király ellen ügyködtél, megkérdőjelezted a középkorban a trónhoz való jogát, ugyanúgy kivégeztek volna, a király nevében.

_wood_ 2013.04.04. 15:05:02

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
dogma, kánon és álláspont? humbug! neked talán különbség. nekem azt juttatja eszembe, amikor távoli elvtársad a thetánokról, meg xenuról beszél: furi ember furi dolgokat hazudoz, a furi haverjait menti. aztán visszakozik, hosszú bonyolulot magyarázatban próbálja a bizonyítványát nullával osztani, hátha elvész valahol a lényeg.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 15:10:50

@_wood_:

A tudományos élet előrehaladásáért semelyik szervezet nem tett annyit, mint a keresztény egyházak.

Könyveket írtak, ezeket megőrizték, és az elért eredményeket felhasználva okattak, általuk alapított iskolákba.

A korai középkorban ez senkinek nem volt semennyire se fontos az egyházon kívül.

dívamacska 2013.04.04. 15:11:57

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Vagy csak bölcsen belátta, hogy nem tud rendes választ adni ezekre a kérdésekre, ezért inkább úgy tesz, mintha nem is érdekelnék.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 15:15:37

@dívamacska:

Én nem ismerek olyan embert, szervezetet, aki tud bármilyen bizonyítható választ is adni, a világegyetem vagy épp az ember kialakulására.

Pontosabban szólva van legalább 3 féle magyarázat a világ kialakulására, és 1 az emberiségre (evolúció), mely tele van lyukakkal.

dívamacska 2013.04.04. 15:17:34

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: Egy háló is tele van lyukakkal, de attól még használható:-)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.04. 15:18:59

@ép testben ép lélek:

Igen, jogos volt. Akkor bűncselekmény volt eretneknek lenni.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 15:21:06

@dívamacska:

Persze.. Az evolúció levezeti hogy lesz a zsiráfnak hosszabb a nyaka.

De azt nem, hogy lett az első egysejtű, az első emlős, és az első ember.

Pont úgy mint a bibliában, saját képzeletre bízzák a hiányos részeket.

A hét csoda kapcsán pl nem egyszer felmerült a legtudományosabb körökben is, hogy külső (isteni vagy ufói ha jobban tetszik) beavatkozás nyomait láthatjuk a földön.

dívamacska 2013.04.04. 15:27:12

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: Hogy érted azt, hogy hogyan lett az első emlős? Miből alakult ki, mi tekinthető az első emlősnek? Vagy milyen folyamatok eredményeképpen?

_wood_ 2013.04.04. 15:28:20

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
ne haragudj, de szerintem te beszélsz félre. olyan kérdésekre válaszolsz, amiket nem tettem fel. abból indulsz ki, hogy el akarom fogadni, meg akarom érteni a vallásodat. ez tévdés. a te vallásod számomra ugyanolyan értelmetlen, védhetetlen és haszontalan, mint a többi hatezer és ugyanúgy nem tudom tolerálni, ha gyerekeknek tanítják. ennyi.

regress 2013.04.04. 15:29:19

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: te nagyon sötét vagy.azok közé tartozol, akiket a szél sodort le a fáról.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 15:40:46

@dívamacska:

Szerintem az első egysejtű az érdekesebb.
Meg az ember is.

Használjuk pl a mostani meghatározást:
hu.wikipedia.org/wiki/Eml%C5%91s%C3%B6k
Közös jellemzőjük, hogy a nőstények az újszülötteket erre a célra módosult mirigyeik, a tejmirigyek váladékával, tejjel táplálják.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 15:44:10

@regress:
De ha te úgyis magadtól mászol le, hozz nekem egy banánt légyszi ! Kösz.. :DDD

Tarkedli 2013.04.04. 15:44:37

Kedves Mindenki!
Kicsit elkanyarodtunk a kezdő problémától. Mármint, hogy ki és milyen felkészültséggel taníthat erkölcstant (hittant, matematikát, irodalmat etc.)A jogszabály pedagógus végzettséget, valamint felső tagozaton 60 órás tanfolyamot ír elő. Alsóban nincs tanfolyam kikötve, de javasolnak egy 30 órásat. És ez természetesen nem garancia semmire, még úgy sem, hogy pedagógus csak büntetlen előéletű ember lehet. Milyen jó lenne, ha minden pedagógus példás magánéletet élne. Milyen szép Gárdonyi lámpás hasonlata. Nagyon sok ilyen pedagógust ismerek, s persze olyanokat is, akik a pálya szégyenei. Van ilyen is, olyan is. Mint ahogy van orvosból, vízvezetékszerelőből, hajóskapitányból, meg mérnökből is.
Hitoktatni az adott egyház főiskolájának, egyetemének elvégzésével, püspökének, hatóságának megbízásával lehet. És persze garancia itt sincs a hitoktató személyére. Remekül és nagyon rosszul is teheti a dolgát.
Én azt mondom, ha akár az erkölcstan, akár a hittan órákról megmarad a gyermekekben egy-egy eligazító mondat, ami életük nehéz pontjain a jó felé tudja irányítani őket, az megérte. Demagógiának tartom a szembeállítást az idegen nyelvvel, vagy bármivel. Erkölcsösen, józanul legyen nagytudású mesterember, értelmiségi, földműves az ember, ne erkölcstelenül. Az meg igen különös, hogy a gyerek majd eldönti mit akar. Nincs abban a helyzetben. Arról se ő dönt, hogy járjon-e iskolába, vagy kapjon-e védőoltást. Később csak akkor tud felelősen választani, vallásos lesz, vagy ateista, vagy anonim keresztény, ha tényleg döntéshelyzetben van, vagyis ismeri, miből választhat.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2013.04.04. 15:57:40

@Tarkedli:

ha a pedagógus végzettség számodra csak és kizárólag erkölcstan kapcsán nem nyújt garanciát, vagy magyar, matek, töri tanárok esetén se ?

fehérfarkas 2013.04.04. 23:21:38

@gabest1: "Piros seggű japán gyerekek enélkül is normális felnőttekké válnak, vajon hogy csinálják?"

A Dragon Ball, visual kei, Hentai és a bukkake országában normális felnőttek? :D
Komolyra fordítva a szót, a KDNP és az erkölcsöt egy lapon említeni szentségtörét. Ők nem keresztények, hanem kereszténykedők - a kettő között hatalmas a különbség.

fehérfarkas 2013.04.04. 23:34:54

Én egyetértek az erkölcstan bevezetésével, csak sajnos a cikkíróval is egyetértek: kik fogják tanítani?
Mert amit a közoktatással megcsinált az a kormány átalakítás címszóval, az alapján nagyon félek, hogy az erkölcstan színvonala olyan mélyen lesz, hogy ahhoz képest a mínusz végtelen himalájai magaslatnak tűnik.
Vagy majd az erkölcsöt (mármint amit ők értenek alatta) is 2/3-dal átírják és beleírják az alaptörvénybe?
De inkább nem adok ötleteket, mert ezektől még ez is ketelik...
süti beállítások módosítása