Mintamenza, mint a menza

 2013.02.21. 20:19

Magyarországon a menza szó soha nem jelentette a minőségi étkeztetést. Mindig is alacsony színvonalú tömegkajálda volt a menza, melyet éppen meg lehetett enni, de soha nem volt legalább közepes minőséget elérő közétkeztetést nyújtó intézmény.

Ennek ellensúlyozására néhány szakember – dietetikus, tisztiorvos, mesterszakács – létrehozott egy alulról építkező kezdeményezést mintamenza néven, melynek fő célja a közétkeztetés, kiemelten az iskolai étkeztetés megreformálása volt.

Sajnálatos, de tény, hogy az iskolai étkeztetés – függetlenül a színvonaltól és mintaértéktől – sokak számára az egyetlenegy melegétkezési lehetőséget jelenti különösen szegényebb kistelepüléseken.

Elismert és önkéntes szakemberek indultak el egy rögös úton, akik meg próbálták újjá reformálni a közétkeztetést teljes valójában. Persze erre meg lehetnek a módszerek és a terminológiák. Az alapanyagok, az ételek elkészítési változatai, a tálalás, az ideális hőfok stb. Azt a tényt hogy lehet az alapanyagárból normálist is főzni azt sokan bizonyították televíziós főzőműsorokban Laci bácsitól Update Norbiig. Láthattuk, hogy lehet a főzés helyett párolni, lehet friss salátát tálalni, sertés helyett fehér húst adni.

Gondolom, hogy Norbi gyerek sem a deficitre tervezett Update programjában, bár én ezzel kapcsolatban saját tapasztalataim alapján szkeptikus vagyok. A 90-es évek végén megvettem egy Norbi kazettát, naponta kétszer végignéztem a fotelban ülve, és nem fogytam egy dekát sem.

Visszatérve eredeti témámra ez megint olyan volt, mint korábbi bejegyzéseimben emlegetett Regös Bendegúz: „Én mindig is jó szándékú gyerek voltam, csak mire a szándékom végére értem, rossz lett”. Szóval ez sem sikerült úgy ahogy tervezték. Sajnos a mintamenzákon nem sok minden változott. A zöldborsófőzelék maradt ugyanaz a tiszta lisztesrántás + 3 szem borsó, mint volt. A rántott sertésszelet elmehetne nanotechnológiailag vékonnyá klopfolt szarrá kenyérmorzsával burkolva, IGLÓ kapitány halrudacskájában, pedig több a szálka, mint egy balatoni halsütős keszegben. Bár ez utóbbiban akár lóhús is lehet, mint napjainkban kiderült.

Megpróbáltak a mintamenzán helyi termelők által szállított – néhány órával korábban szüretelt – friss gyümölcsöt és zöldséget felkínálni. Ekkor jöttek a hivatalos jogkukacok, akik közölték nagyobb konyhákon, hogy a közbeszerzés így, meg úgy nem teszi lehetővé a termelőtől való közvetlen vásárlást.

Tudjuk nagyon jól, hogy Magyarországon – ahol az EU legbonyolultabb közbeszerzési törvénye van életben – mégis az nyeri az eljárást, akinek kiírják. Ha valakinek nyertes a pozíciója az nyerni is fog. Egyébként hozzáteszem, a közbeszerzési törvény több tucat olyan lehetőséget, kiskaput is kínál, mely teljesen legálisan megoldhatná azt a tényt, hogy a helyi termelők lássák el a települési közétkeztetést. Persze ezt esetleges érdekek felboríthatják, de gondolom ez csak feltételezés, ilyen böcsületes kis hazánkban nem fordul elő ……

Szóval sok minden nem változott. A paradicsomleves ugyanaz mint volt, legfeljebb Jobbikos városvezetésű településen székely-magyar rovásbetűvel. A rakott krumpli ugyanaz a 99-1 % arányú krumpli és egyéb összetevőjű valami, mint egykoron, a leves pedig…. na annak adnak valami fantázianevet, de mosogatólének mosogatólé marad, csak több benne a répa, mivel az egészséges és jobban lehet tőle fütyülni.

Összegezve sok minden nem változott, úgy néz ki ez is ismét egy elbénázott kezdeményezés maradt. Egyébként a napokban ebédeltem egy közétkeztetéssel foglalkozó konyhán. Megkérdeztem, hogy ez is a mintamenza program részét képezi? A főszakács közölte, hogy hál’Istennek nem. Ők a „termelőtől a terített asztalig” elv követői. Na ott ettem egy ízletes és egészséges menüt, de persze ezt nem nevezhetjük MINTÁNAK.

Címkék: közbeszerzés közétkeztetés mintamenza menzaminta

A bejegyzés trackback címe:

https://szajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr855097218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vuvuvu2 2013.03.06. 22:20:43

"Magyarországon a menza szó soha nem jelentette a minőségi étkeztetést. Mindig is alacsony színvonalú tömegkajálda volt a menza, melyet éppen meg lehetett enni, de soha nem volt legalább közepes minőséget elérő közétkeztetést nyújtó intézmény."

És te hány éves vagy királylány/királyfi?
Elég sok menzakaját ettem, és azt kell mondjam a 80-as évekig elég tisztességes ebédeket ettem több iskolai menzán. Egyáltalán nem főztek rosszul. Volt persze 1-1 kivétel, de összességében nem főztek rosszul.

bratya 2013.03.07. 07:45:50

40 éves vagyok, úgyhogy én a 80-as évek elejétől étkezek a menzán. Nekem sajnos - egy két kivételtől eltekintve - rossz tapasztalataim vannak, melyet inkább a nemakarásra és a nem odafigyelésre vezetek vissza.
süti beállítások módosítása